Dworzec Łódź Fabryczna

Konstrukcja: Dworzec Łódź Fabryczna

Liczba klocków: 261

Wymiary: 6,5 x 12,5 x 3,5 cm

Orientacyjny czas projektowania i budowy: 32 godzin

Opis modelu:

Jeden z trudniejszych do odwzorowania budynków w Łodzi w mikroskali LEGO. Dworzec, posiada skomplikowany kształt dachu, zakrzywiający się w wielu kierunkach i ze skomplikowanym wzorem świetlików. Jednocześnie, wyzwaniem było oddanie jego wielopoziomowości (na poziomie 0 znajduje się tylko dach).

W związku z powyższym, po wielu koncepcjach i próbach, został możliwie uproszczony, z zachowaniem niezbędnych szczegółów. Poziom gruntu zaczyna się na wysokości jednego, standardowego klocka – pozwoliło to schodzić rampie wejściowej do dworca (jak w rzeczywistości). Dzięki temu zabiegowi można było oddać podziemny poziom – z torowiskiem i widocznym przez okna, stojącym na peronie, miniaturowym wagonie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dach został zrobiony ze srebrnych łukowanych klocków (oddających metalowy charakter oryginalnego dachu oraz przeźroczystych kafelków 1×1 (reprezentujących świetliki dostarczających światło słoneczne pod ziemię).

Na wschodnim krańcu budynku, odwzorowano wielką, przeszkloną ścianę oraz wykorzystanie w bryle budynku kształtów starego dworca (które wpływają również na konstrukcję dachu). Z oliwkowych skosów udało się odwzorować obsadzone roślinnością zbocza przy dworcu. Największym wyzwaniem było stworzenie dachu nad głównym wejściem – podniesionego łuku z jednoczesnym spadem na boki – ostatecznie zbliżony do oryginału efekt udało się uzyskać dzięki ruchomym klockom na kulkowych zawiasach.

Ciekawostka: po zdjęciu dachu widać wnętrze dworca z miniaturowymi schodami ruchomymi prowadzącymi na perony

Opis budynku:

Dworzec Łódź Fabryczna to kluczowa inwestycja w obszarze tzw. „Nowego Centrum Łodzi”. Przebudowany wspólnym wysiłkiem Łodzi, PKP PLK i PKP jest jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych na świecie. Koszt inwestycji wyniósł około 2,5  miliarda złotych. Dworzec, praktycznie w całości umieszczony jest pod ziemią, dzięki czemu na powierzchni odzyskano wiele terenu. Do dworca prowadzą blisko dwukilometrowe tunele a w 2022 zostanie otwarty tunel przebity pod całym miastem do linii kolejowych położonych po drugiej stronie Łodzi.

Dworzec jest w pełni połączony z miejską siecią transportową (tramwajami i autobusami), postojami taksówek, oraz międzynarodowym dworcu autobusowym (w pełni podziemnym). Maksymalna przepustowość dworca to około 200 000 pasażerów dziennie. Po przebiciu tunelu pod miastem, obiekt ma stać się kluczową stacją dla polskiej sieci kolejowej.

O skali obiektu świadczą suche liczby: 65 000 m.kw. powierzchni, 750 000 metrów sześciennych betonu i 70 000 ton stali. Aby całość zmieścić pod ziemią, wydobyto 2 miliony metrów sześciennych ziemi (czyli można by usypać z tego górę rozmiarem zbliżoną do Piramidy Cheopsa)

Multimedia: