Manufaktura (Łódź)

Konstrukcja: Manufaktura (Łódź)

Liczba klocków: 144

Wymiary: 9,5 x 3,5 x 7 cm

Orientacyjny czas projektowania i budowy: 15 godzin

Opis modelu:

Najbardziej charakterystyczny fragment łódzkiej Manufaktury, czyli dawnej fabryki Izraela Poznańskiego, a dziś jedno z największych i najbardziej atrakcyjnych centrów handlowo-rozrywkowych na świecie. Po niesamowitej rewitalizacji, Manufaktura stała się najważniejszą atrakcją turystyczną i wizytówką miasta.

Model pokazuje charakterystyczną, łukowatą bramę z zegarem. Kunsztownie zdobioną, kutą bramę symbolizuje czarna kratka osadzona w czerwonym (ceglanym) oknie. Wykorzystano dwa odcienie czerwonych klocków, aby lepiej imitować wrażenie cegły. W tle widać dawną przędzalnię, a obecnie luksusowy hotel Andel’s z przeszklonym  basenem na dachu wystającym poza obręb budynku.

Dużym wyzwaniem było oddanie dużej liczby okien w przędzalni w tak mikroskopijnej skali. Nie ma tak małych klocków! Dlatego elewacja jest „wybudowana bokiem” dzięki czemu okna są odpowiednio wąskie. W mini modelu znalazło się też miejsce na jedno ze starych drzew, rosnących na terenie.

Ciekawostka: aby było możliwe wykonanie ścian „bokiem”, w środku modelu znajduje się skomplikowany system mocowania klocków do płytki podłoża.

Opis budynku:

Gigantyczny kompleks Fabryczno-mieszkalny, drugiego najbogatszego przedsiębiorcy w historii Łodzi – Izraela Poznańskiego. W momencie największego rozkwitu obejmował 30 ha nie tylko fabryki i najpiękniejszego łódzkiego pałacu (obecnie Muzeum Miasta Łodzi), ale także domy dla robotników, straż pożarna, parowozownia, warsztaty, kantor itd. – jednym słowem „miasto w mieście”

Manufaktura to przykład chyba najbardziej udanej rewitalizacji w Polsce. Z opuszczonej, zdewastowanej fabryki, ogromnym nakładem środków i sił, stworzono reprezentacyjne miejsce Łodzi, obowiązkowy punkt dla turystów i wspaniałą przestrzeń dla mieszkańców miasta.

Na terenie Manufaktury odrestaurowano w sumie 90000 m² obiektów z cegły, stworzono m.in. ponad 3-hektarowy rynek, wybudowano parkingi na 3500 samochodów, posadzono 600 drzewek w wieku 5 lat. Cała inwestycja pochłonęła ok. 200 mln euro. Inwestorami są francuskie firmy Paris Orléans i Foncière Euris. Developerem jest firma Apsys.

Przebudowa dawnej fabryki została tak wykonana, aby częściowo zachować dawną atmosferę tego miejsca. Dominują tu zatem stare, pofabryczne budynki z czerwonej, nieotynkowanej cegły, które zostały jednak całkowicie przebudowane wewnątrz.

Zrekonstruowana brama wjazdowa – jedna z najokazalszych w środkowej Europie – składa się z 4500 elementów, waży 3,7 tony, ma 7,5 m wysokości oraz 4,8 m szerokości, a jej rekonstrukcja wymagała 10 miesięcy pracy 6 osób

Całości nie da się opisać w krótkiej notatce, w sposób na jaki to miejsce zasługuje. Zachęcam do poświęcenia chwilki na własne poszukiwania ciekawostek o tym obiekcie – a najlepiej do osobistej wizyty. Tylko pamiętajcie – weekend to zdecydowanie za krótko!

Multimedia: